StarCraft 2-forskningen
När man nu konstaterat att det inte finns något orsakssamband mellan datorspel och "våldsamt beteende" kanske man kan fokusera på annat, t.ex. i vilken mån spelande främjar beslutsfattande och lärande, något som Scientific American tar upp i en intressant artikel. Där berättas om kognitionsforskning som utgår från spelet StarCraft 2, och framför allt de loggar som spelet skapar, där man i detalj kan studera vilka beslut som spelarna fattar.
I artikeln säger forskaren Mark Blair (se hans projekt SkillCraft) att "from the perspective of the cognitive motor system, StarCraft is the most interesting thing you could do online". Det verkar framför allt handla om i vilken mån man kan öva upp sin förmåga till "multi-tasking", och om expert-spelares kunskap är något som går att föra över till andra områden, t.ex. hur man hanterar information och fattar beslut i katastrofsituationer.
In a high-stress crisis situation, the people in charge of coordinating a response may find themselves facing competing demands. Alarms might be alerting them to a fire burning in one part of town, a riot breaking out a few streets over, and the contamination of drinking water elsewhere. The mental task of keeping cool and distributing attention among equally urgent activities might closely resemble the core challenge of Starcraft 2.
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Pinboard.