Björk i Google-land (från 2007)

| Kommentarer ()
(Hittade det här citatet av Björk i Jan Gradvalls intervju:

- Instrument är bara verktyg. Det är upp till dig vad du gör med dem. När Elvis Presley kom sade man att elgitarren var själlös i jämförelse med fiolen. Precis så har man även sagt om datorer i förhållande till elgitarren. Men vad som håller på att hända nu är verkligen spännande. Du känner till spelet Wii? Så fungerar de nya instrumenten att se ut. Du kan vara fysisk när du använder dem.
...och blev påmind om en konsert jag såg 2007. Återpublicerar därför det inlägget från min gamla blogg):


bjorkmarquee.jpg
Det är svårt att beskriva hur fantastisk konserten med Björk var i Mountain View i lördags. På samma gata som Googleplex, Amphitheatre Parkway, ligger Shoreline Amphitheatre som väl tar ca 25000 personer. Massor med folk, svinkallt när solen gick ner, och både Björn och jag var lite avundsjuka på de mer rutinerade Kalifornien-borna som laddat med tjocka kläder, filtar, regelrätta middagar och nästan obligatoriskt med röka. Den passiva rökningen hjälpte tyvärr inte mot kylan.

Men det spelade ingen roll, för Björk Guðmundsdóttir dansade runt i guldklänning på scen, tillsammans med en rolig kör slash blåssektion och stencoola "musikaliska gränssnitt" (se nedan). Grön laser går alltid hem. Finfina versioner av allt möjligt, främst från "Volta", hårt och mjukt, salt och sött. Om du är i närheten av hennes turné, Roskilde är närmast Sverige, så missa det inte. Förmodligen världens bästa popartist, evar, if you ask me.

Einar Örn, från gamla Sugarcubes, nu under namnet Ghost Digital, värmde upp med en bisarr akt av strulande electronica och skrikta surrealistiska berättelser om livet i Reykjavik. Det gick inte att hålla sig för skratt. Joanna Newsom gjorde sin grej med harpan och den omisskännliga och underbara rösten.

"Musikaliska gränssnitt", ja: på nåt vis säger det något om Björks "humanistiska" (in a good way!) inställning till teknologi (som är bra mycket mer sofistikerad än den som Fredrik Strage uttrycker), att hon hennes musiker använder sig av state-of-the-art visuella datorgränssnitt för att framkalla musiken, som betonar mänsklig kontakt och kroppslighet. Eller så tycker jag bara att det är coolt som den wannabe-geek jag är.

Xeni Jardin rotade nyligen i vad det var för prylar som används i samband med Björks Coachellas-spelning (som du förresten kan se i sin helhet hos Google Video, i alla fall tills vidare).

lemur.jpgBlandat annat används Lemur från franska JazzMutant, som är ett grafiskt multi-touch-gränssnitt för musikkontroll. Det finns en radda videos som visar hur det funkar. På scen (eller rättare sagt, avfilmat och projicerat) såg det väldigt fint ut. Kan ju egentligen inget alls om sånt där.

Sen använder man också multi-touch-bordet Reactable, som utvecklats vid Universitat Pompeu Fabra i Barcelona. Man sammanfattar tanken bakom det så här:

The reactable intends to be:

  • collaborative: several performers (locally or remotely)
  • intuitive: zero manual, zero instructions
  • sonically challenging and interesting
  • learnable and masterable (even for children)
  • suitable for novices (installations) and advanced electronic musicians (concerts)
reactable.jpgUnder glasskivan på bordet sitter en kamera som känner av rörelserna på ytan, till exempel för de objekt som placerats där och som representerar komponenterna i en ljud-synthesizer. Förhållandet mellan "ljudklossarna", som rörs av en person, påverkar ljudbilden. En till kamera under bordet projicerar animationer som feedback. Awesomely awesome, påminner en hel del om Jeff Hans multi-touch-prototyp. Det finns också här flera videos som visar hur det funkar, rekommenderas.

Ja, ja.

(Ursprungligen publicerat 22 maj, 2007).

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates