Måttbeställd design

| Kommentarer ()
Det här som Robin Sloan skriver om hos Snarkmarket sympatiserar jag med: när allting i flödesvärlden ser likadant ut måste det finnas utrymme för att fokusera mer på skräddarsydd design:

[A] new focus on design doesn't mean nos­tal­gia or retrench­ment, and it def­i­nitely doesn't mean emu­lat­ing mag­a­zines or news­pa­pers. It means doing some­thing new and web-native.

We've sud­denly got a pretty bad-ass toolkit! Stan­dards like HTML5 and CSS3; tools like Type­kit and jQuery; browsers like Fire­fox, Chrome and Safari. (And as an add-on to that last one: the sophis­ti­ca­tion and homo­gene­ity of Safari on the iPhone and, one pre­sumes, the Immi­nent Apple Product.)
Han utgår specifikt från Gawker Media, ett "mediahus" fött på och för webben, och hur dom borde satsa mer på design:

You build a small Gawker Media design desk. It's just a hand­ful of young, hun­gry, multi-talented web designers--designers who dig edi­to­r­ial, not user expe­ri­ence or infor­ma­tion archi­tec­ture. Then, every day--maybe once in the morn­ing and once in the afternoon--each prop­erty gets to pitch a hand­ful of ideas to the design desk. There's a fast, ruth­less triage, and they go to work. The goal is to make stuff fast.
Att dagligen skapa vackra och användbara saker på nätet som andra vill sprida skulle vara att trumfa Google (som inte indexerar design), och driva trafik like crazy. Det är oberipligt att ingen gör detta redan (Sloan nämner New York Times multimedia-människor, som ofta gör intressanta visualiseringar av innehåll).

(Snarkmarket är faktiskt bland det bästa som finns: se också Sloans inlägg om att berätta historier med gränssnitt och om skillnaden mellan "lager" och "flöde" på nätet).  

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates