Måttbeställd design
Det här som Robin Sloan skriver om hos Snarkmarket sympatiserar jag med: när allting i flödesvärlden ser likadant ut måste det finnas utrymme för att fokusera mer på skräddarsydd design:
(Snarkmarket är faktiskt bland det bästa som finns: se också Sloans inlägg om att berätta historier med gränssnitt och om skillnaden mellan "lager" och "flöde" på nätet).
[A] new focus on design doesn't mean nostalgia or retrenchment, and it definitely doesn't mean emulating magazines or newspapers. It means doing something new and web-native.Han utgår specifikt från Gawker Media, ett "mediahus" fött på och för webben, och hur dom borde satsa mer på design:
We've suddenly got a pretty bad-ass toolkit! Standards like HTML5 and CSS3; tools like Typekit and jQuery; browsers like Firefox, Chrome and Safari. (And as an add-on to that last one: the sophistication and homogeneity of Safari on the iPhone and, one presumes, the Imminent Apple Product.)
You build a small Gawker Media design desk. It's just a handful of young, hungry, multi-talented web designers--designers who dig editorial, not user experience or information architecture. Then, every day--maybe once in the morning and once in the afternoon--each property gets to pitch a handful of ideas to the design desk. There's a fast, ruthless triage, and they go to work. The goal is to make stuff fast.Att dagligen skapa vackra och användbara saker på nätet som andra vill sprida skulle vara att trumfa Google (som inte indexerar design), och driva trafik like crazy. Det är oberipligt att ingen gör detta redan (Sloan nämner New York Times multimedia-människor, som ofta gör intressanta visualiseringar av innehåll).
(Snarkmarket är faktiskt bland det bästa som finns: se också Sloans inlägg om att berätta historier med gränssnitt och om skillnaden mellan "lager" och "flöde" på nätet).
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.