Som om det behövde sägas
Ed Yong på Not Exactly Rocket Science sammanfattar en artikel i veckans PNAS*, som redovisar knäckande bevis för att det här med matematisk begåvning har väldigt lite med kön att göra, i alla fall det biologiska.
Genom att sammanställa data från flera olika håll (främst statistik från USA förvisso) kommer man bl.a. fram till att flickor är minst lika bra som pojkar på matte i skolan nuförtiden, att genusgapet mellan de allra mest begåvade krymper fort (och att det inte existerar alls i vissa länder och etniska grupper, bl.a. hos asiatiska amerikaner) och framför allt, att de största skillnaderna mellan flickor och pojkars matematiska förmåga finns i länder som i övrigt uppvisar hög ojämlikhet.
Det där var knappt begripligt, så läs Yong på länken ovan istället. Tyvärr är inte originalartikeln tillgänglig för icke-prenumeranter.
* Janet S. Hyde & Janet E. Mertz, "Gender, culture, and mathematics performance", PNAS. (Fulltext bakom betalvägg)
Genom att sammanställa data från flera olika håll (främst statistik från USA förvisso) kommer man bl.a. fram till att flickor är minst lika bra som pojkar på matte i skolan nuförtiden, att genusgapet mellan de allra mest begåvade krymper fort (och att det inte existerar alls i vissa länder och etniska grupper, bl.a. hos asiatiska amerikaner) och framför allt, att de största skillnaderna mellan flickor och pojkars matematiska förmåga finns i länder som i övrigt uppvisar hög ojämlikhet.
Det där var knappt begripligt, så läs Yong på länken ovan istället. Tyvärr är inte originalartikeln tillgänglig för icke-prenumeranter.
* Janet S. Hyde & Janet E. Mertz, "Gender, culture, and mathematics performance", PNAS. (Fulltext bakom betalvägg)
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.