Chartiklar åt var och en
Jag har lärt mig att det heter "charticle" (diagratikel på svenska, eller bara chartikel?) - en sån där tidningsartikel som egentligen mest består av snajsig grafik, men som vill berätta en historia, ett slags narrativ informationsvisualisering. En del menar att det är det slutgiltiga tecknet på den seriösa journalistikens död, medan andra menar att det är ett nytt sätt att berätta. Läs artikeln "Charticle Fever" hos American Journalism Review för lite bakgrund.
Hur som helst kan vi alla göra våra egna chartiklar, nu när New York Times lanserat sitt Visualization Lab. Man samarbetar med IBM och använder deras visualiseringstjänst Many Eyes för att låta användarna skapa diagram, kartor, ordmoln och grafer utifrån data som NYT sitter på (till skillnad från Many Eyes, där du själv kan ladda upp data och få den visualiserad på en massa ledder). Allt med förhoppningen att läsarna/användarna "could bring their insight to the process of interpreting data and information and discovering new and innovative ways of presenting them".
Fiffigt hur man sen kan bädda in ens infoviz-widget som ovan (en statisk snapshot, snarare än en livevisning).
Hur som helst kan vi alla göra våra egna chartiklar, nu när New York Times lanserat sitt Visualization Lab. Man samarbetar med IBM och använder deras visualiseringstjänst Many Eyes för att låta användarna skapa diagram, kartor, ordmoln och grafer utifrån data som NYT sitter på (till skillnad från Many Eyes, där du själv kan ladda upp data och få den visualiserad på en massa ledder). Allt med förhoppningen att läsarna/användarna "could bring their insight to the process of interpreting data and information and discovering new and innovative ways of presenting them".
Fiffigt hur man sen kan bädda in ens infoviz-widget som ovan (en statisk snapshot, snarare än en livevisning).
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.