Ojämlikhet funkar
Ett intressant papper från den gångna WWW2008 (eller rättare sagt från workshopen WebEvolve2008) i Beijing: "Quantitative analysis of user-generated content on the Web" av Xavier Ochoa och Erik Duval.
Efter att ha studerat 9 tjänster med "användargenererat innehåll" (1) har man funnit bevis för den anekdotiska lagen om "Participation Inequality", eller enprocentsregeln. Trots att trösklarna för att delta är så mycket lägre, följer bidragandet samma "makt-lagar" (t.ex. Lotkas lag) som inom traditionell publicering (t.ex. vetenskaplig):
Här är lite andra intressanta papper från WWW2008:
Efter att ha studerat 9 tjänster med "användargenererat innehåll" (1) har man funnit bevis för den anekdotiska lagen om "Participation Inequality", eller enprocentsregeln. Trots att trösklarna för att delta är så mycket lägre, följer bidragandet samma "makt-lagar" (t.ex. Lotkas lag) som inom traditionell publicering (t.ex. vetenskaplig):
Few exceptional users produce 2 to 3 orders of magnitude more items than the majority of the user base. This result provides empirical test to the second part of the "Participation Inequallity" rule which establishes that 90% of the contributing users produce few items, while 10% produce most of the content. The analysis was also able to capture the fact that single users were responsible for more than the 10% of the content, producing sometimes 4 or 5 orders of magnitude more items than the majority of the users.(1) Furl, Amazon, LibraryThing, Merlot, Digg, Slideshare, Scribd, Revver och FanFiction.
Här är lite andra intressanta papper från WWW2008:
- Spatial Variation in Search Engine Queries (Cornell University (Jon Kleinberg) och Yahoo Research)
- Organizing and Sharing Distributed Personal Web-Service Data (University of Washington)
- Statistical Analysis of the Social Network and Discussion Threads in Slashdot
- Yes, There is a Correlation - From Social Networks to Personal Behavior on the Web (University of Washington och Microsoft Research)
- Knowledge Sharing and Yahoo Answers: Everyone Knows Something (University of Michigan)
- Using the Wisdom of the Crowds for Keyword Generation (Microsoft Research)
- Tag-based Social Interest Discovery (Yahoo)
- Statistical Properties of Community Structure in Large Social and Information Networks (Carnegie Mellon University och Yahoo Research)
- Flickr Tag Recommendation based on Collective Knowledge (Yahoo Research)
- Learning Multiple Graphs for Document Recommendations
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.