Vad kan bibliotek lära sig av Starbucks?
Jag har en lite diffus idé om en förslagslåda vänd ut och in. Kom med förslag hur vi kan förbättra vår service (på KIs bibliotek, i mitt fall), låt alla andra rösta på förslagen och också diskutera dom. Läste hos Charlene Li om Starbucks idégenerator My Starbucks Idea, som är precis det jag är ute efter:
(Måttligt innovativa saker som klippkort och fritt WiFi toppar listan över förslag (varje röst ger 10 poäng), men är det det folk vill ha så. Starbucks följer sedan upp vilka av förslagen man genomfört, och deltar gissar jag i diskussionerna kring varje idé).
En annan tjänst man kan titta på som inspiration är Get Satisfaction, som har "People-Powered Customer Service" som tema, där ett företag eller privatperson kan starta ett community för att diskutera ett visst företags tjänster och produkter. (Jmfr. svenska Reco.se, som är mer recensioner av företag).
Jag blev lite glad när jag såg att också Google har ett internt verktyg för att generera och prioritera idéer som dyker upp i företaget, Google Ideas kallat:
Google Blogoscoped, som för en tid sedan hade ett längre inlägg om Googles interna verktyg, skriver:
(Måttligt innovativa saker som klippkort och fritt WiFi toppar listan över förslag (varje röst ger 10 poäng), men är det det folk vill ha så. Starbucks följer sedan upp vilka av förslagen man genomfört, och deltar gissar jag i diskussionerna kring varje idé).
En annan tjänst man kan titta på som inspiration är Get Satisfaction, som har "People-Powered Customer Service" som tema, där ett företag eller privatperson kan starta ett community för att diskutera ett visst företags tjänster och produkter. (Jmfr. svenska Reco.se, som är mer recensioner av företag).
Jag blev lite glad när jag såg att också Google har ett internt verktyg för att generera och prioritera idéer som dyker upp i företaget, Google Ideas kallat:
Google Blogoscoped, som för en tid sedan hade ett längre inlägg om Googles interna verktyg, skriver:
Google Ideas looks like a forum to submit new product ideas. Others can then rate the product (from "Great idea! Make it so" to "Dangerous or harmful if implemented") or discuss it, and there's also a "buzz" factor to evaluate the usefulness of a suggestion.
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.