DUMBO-planen, att ta efter (Uppdaterad)

| Kommentarer ()
dumbo.jpg
Nu är det inte direkt nån brist på människor i kultur- och bibliotekssverige som tänker på det här (det här är old news för er), men Nate Hill delar med sig av sina planer för Utposter på sin blogg, efter det att de långtgående planerna för en radikal biblioteksombildning i Brooklyn, New York, lagts ned av budgetskäl.

Det är det viktigaste inlägget du kommer att läsa där, någonsin, så ge det en chans. Situationen är naturligtvis annorlunda i Sverige (och i Stockholm i synnerhet), men jag tycker planen har flera intressana punkter.

Idéen är enkel:

  • Folk flyttar på sig, nya kvarter lever upp och gamla blir ödsliga. Men institutioner som bibliotek i deras klassiska tappning hänger inte med. Hill exempliferar med området DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) i Brooklyn, som förvandlats från varulager till hippa kreativa kvarter. Men biblioteken lyser med sin frånvaro, liksom i det folkrika Greenwood Heights, med mycket mexikanska invandrare.

  • Vad som behövs är snabbfotade bibliotek, med ett lockande skyltfönster, som finns vid transitpunkter där mycket människor rör sig. Mänskliga öppettider behövs också, förslagsvis 8 på morgonen till 10 på kvällen.

  • 2/3-delar av användarna kommer till biblioteket för att använda datorer och Internets (enligt Pew, amerikanska siffror), så fritt WiFi är en självklarhet, liksom att bibliotekets samlingar är helt digitala.

  • Den mest radikala tanken är att en Utpost inte har några lokala samlingar, dels för att användarna redan gjort sitt utforskande online, med hjälp av tjänster som LibraryThing, Google Book Search eller Amazon, och dels för att informationen man vill åt bara finns online, man behöver bara en plats att komma åt den. Att utforska bland hyllorna på plats är inte längre ett hållbart användningsfall. En Utpost kan dock vara en plats för att plocka upp beställda saker (varför är inte det lokala biblioteket det naturliga stället att hämta ut ditt AdLibris-paket, förutsatt vettiga arbetstider?).:

    So I'll explain the biggest mental leap associated with the Outpost concept first, the piece that really makes it unique: the Outpost has NO LOCAL COLLECTION. Every single piece of print material (with the exception of magazines and newspapers, and those can be eliminated digitally in a different manner) is an item that was requested online for pickup at the Outpost location.
  • Inga fysiska samlingar innebär mer plats (en Utpost bör vara ca 140kvm) för annan typ av verksamhet: föreläsningar, undervisning, utställningar, konserter, möten, och allt annat som har med byggande av communities att göra, varför inte Facebook- eller Jaiku-meetups?

Vår kära (s)-opposition i Stockholm har t.ex. redan funderat på det här, och vill placera bibliotek i tunnelbanan (t.ex. i Högdalen, men också vid Gullmarsplan, där mycket folk passerar), och visst finns det bibliotek strategiskt placerade (t.ex. i Solna centrum, eller det planerade biblioteket i Kista centrum, eller varför inte det imaginära Slussenbiblioteket), men tanken hos Hill är som sagt ett bibliotek utan samlingar, och bortom boken - alltså inte Pocket Shop som förebild, utan snarare kanske Dave Eggers serie "butiker" för kreativt skrivande för barn och ungdomar: 826NYC (med superhjältetema), 826 Valencia (med pirattema), 826LA, 826 Seattle (tema rymdresor), 826CHI (med spiontema), 826 Michigan (med monstertema) eller 826 Boston (med kryptozoologiskt tema). Där är kreativtet och skrivande lika mycket i fokus som läsande. En annan modell kan ju vara det kvalitativa och sociala Internet-caféet, som ett alternativ till de solipsistiska Sideway Express-datorerna på 7-11. Jag ser framför mig ett bibliotek för bloggers, med föreläsningar och workshops i hur man pimpar sitt WordPress-tema, kollaborativt lärande. Apples Genius Bar är också en bra modell, liksom GeekSquad, grannar.se, MyBlock, EveryBlock, Meetup eller outside.in. Meatspace möter hyperlokalt.

Well, well.

Uppdatering: Magnus Lundkvist skriver förresten om Svensk Biblioteksförenings kampanj "Library Lovers", och har lite idéer kring bibliotek, i första hand kring finansiering, med 2008-twist: Freemium-modell, kontextuell annonsering, crowdsourcing och oändlig hyllplats (digital). Jag skulle vilja lägga till: kundtjänst är den nya marknadsföringen.

Glöm inte! Du kan inte kommentera här.

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates