World of Artcraft

| Kommentarer ()
Edward Castronova - omtalad ekonom som skrivit om ekonomin i virtuella världar, t.ex. i boken "Synthetic Worlds" - meddelar att hans experimentella spel "Arden: World of William Shakespeare" (WoWS, I guess). Det använder  Neverwinter Nights Diamond som spelmotor, vilket alltså behövs för att kunna spela spelet. Man verkar dock redan ha kommit fram till att experimentet kommer att misslyckas, eftersom det saknas monster:

No monsters is a big problem for our larger goal, which is to use virtual worlds to run experiments. No monsters means no fun, no fun means no people, and no people means no experiment. Back to the drawing board. We are taking our experience with Arden I and putting it into "Arden II: London's Burning," conceived entirely as a game.
Tanken med Arden är att skapa en virtuell värld för att stödja undervisning och forskning på universitetsnivå.

Också nytt från Castronova är boken "Exodus to the Virtual World: How Online Fun Is Changing Reality":

I argue that the people who design virtual worlds are actually doing public policy. As such, their innovations will bleed over into real-world policy-making. You get some odd outcomes when you suggest that real world governments will try to please citizens raised in virtual world policy environments: things like zero economic growth, huge estate taxes, and full-employment economies, all at once. Bottom line: big political change is coming.

Kategorier

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates