JCMC om SNS:er
Ett specialnummer av tidskriften Journal of Computer-Mediated Communication
har sociala nätverkstjänster som tema. Förutom en bra översiktsartikel
om SNS:ernas historia, var forskningen kring dessa befinner sig och innehållet i numret, av danah boyd och Nicole
Ellison, så avhandlas olika aspekter av några olika tjänster, t.ex.
Cyworld, MySpace, Facebook, YouTube och Dodgeball.
Några artiklar sticker ut intressemässigt för mig, t.ex. den av Hugo Liu - "Social Network Profiles as Taste Performances" - där drygt 127 000 profiler hos MySpace har statistiskt analyserats för att hitta smakpreferenser och vad man kallar "taste performances" (à la Goffmann). Prestige ("Dressed to impress") och särskillnad ("Look at me, I'm unique!") verkar vara huvudsakliga motiv när man utformar sin profil med favoritmusik, -filmer, - böcker, osv. Därefter autenticitet ("Keepin' it real") och det teatraliska ("LOL").
Mixen av metoder för att komma fram till detta är lite intressant: semiotik, Natural Language Processing och Principal Components Analysis. Fattar inte allt, men det verkar som att man kom fram till de olika sätten att framställa sig efter hur ens smakyttringar är sammanhängande och i vilken mån de är ett sätt att identifiera sig med en grupp.
Eszter Hargittai - "Whose Space? Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites" - kommer fram till att amerikanska ungdomar väljer SNS efter etnisk grupp och efter föräldrarnas utbildningsnivå: hispanics väljer MySpace, asiatiska amerikaner väljer Xanga och Friendster, och ungdomar med föräldrar som har lägre utbildningsnivå väljer MySpace medan de med mer välutbildade föräldrar väljer Facebook (vilket danah boyd redan konstaterat tentativt; nämnt här ). Hon menar också att man bör betrakta varje SNS för sig själv, snarare än att slå ihop statistik från alla SNS:er när man vill studera användning utifrån etnicitet och utbildningsnivå.
I "Signals in Social Supernets" resonerar Judith Donath kring Robin Dunbars teorier om "social grooming" och hur signalteori kan användas för att förstå hur vi formar sociala relationer på bästa sätt in this day and age. Hon använder begreppet "supernets" för att beskriva de nya typer av sociala nätverk som man kan underhålla, och som går bortom alla tidigare former av sociala relationer (om detta, se Erik Starcks inlägg "Social networking beyond the Dunbar number of 150"). Gillade avslutningen i artikeln:
Några artiklar sticker ut intressemässigt för mig, t.ex. den av Hugo Liu - "Social Network Profiles as Taste Performances" - där drygt 127 000 profiler hos MySpace har statistiskt analyserats för att hitta smakpreferenser och vad man kallar "taste performances" (à la Goffmann). Prestige ("Dressed to impress") och särskillnad ("Look at me, I'm unique!") verkar vara huvudsakliga motiv när man utformar sin profil med favoritmusik, -filmer, - böcker, osv. Därefter autenticitet ("Keepin' it real") och det teatraliska ("LOL").
Mixen av metoder för att komma fram till detta är lite intressant: semiotik, Natural Language Processing och Principal Components Analysis. Fattar inte allt, men det verkar som att man kom fram till de olika sätten att framställa sig efter hur ens smakyttringar är sammanhängande och i vilken mån de är ett sätt att identifiera sig med en grupp.
Eszter Hargittai - "Whose Space? Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites" - kommer fram till att amerikanska ungdomar väljer SNS efter etnisk grupp och efter föräldrarnas utbildningsnivå: hispanics väljer MySpace, asiatiska amerikaner väljer Xanga och Friendster, och ungdomar med föräldrar som har lägre utbildningsnivå väljer MySpace medan de med mer välutbildade föräldrar väljer Facebook (vilket danah boyd redan konstaterat tentativt; nämnt här ). Hon menar också att man bör betrakta varje SNS för sig själv, snarare än att slå ihop statistik från alla SNS:er när man vill studera användning utifrån etnicitet och utbildningsnivå.
I "Signals in Social Supernets" resonerar Judith Donath kring Robin Dunbars teorier om "social grooming" och hur signalteori kan användas för att förstå hur vi formar sociala relationer på bästa sätt in this day and age. Hon använder begreppet "supernets" för att beskriva de nya typer av sociala nätverk som man kan underhålla, och som går bortom alla tidigare former av sociala relationer (om detta, se Erik Starcks inlägg "Social networking beyond the Dunbar number of 150"). Gillade avslutningen i artikeln:
One significant draw of SNSs is the appeal of ceaseless novelty--of
seeing blog entries, getting new comments, seeing what has changed.
Perhaps the basic pleasure that social network sites provide is endless
novelty in the flow of new people and new information, and the
knowledge that someone is paying attention to you--social grooming for
the information age.
De sammanlagda litteraturlistorna från alla dessa artiklar innehåller
nog allt man behöver veta om sociala nätverk och sociala
nätverkstjänster. Kategorier
Sociala nätverk, i vid meningkommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.