Det vattnas i munnen

| Kommentarer ()
Det kan ta 10 minuter för dig att framkalla så mycket spott som 23andMe behöver för att analysera ditt personliga genom. Jag har nämnt företaget förut, men mest för dess skvallervärde, men imorgon lär man lansera sin tjänst som låter dig köpa ett kit för $999 som du sedan skickar in och får resultatet i form av en webbtjänst, där du kan se din genetiska historia och framtid (risker för sjukdomar, t.ex.). (Tyvärr skeppas kitet bara inom USA).

Wireds Thomas Goetz har en längre artikel om 23andMe och liknande tjänster i det senaste numret av tidningen (och det kommande Wired Science-programmet hos PBS), där han beskriver det som de första tecknen på "retail genomics":

The advent of retail genomics will make a once-rare experience commonplace. Simply by spitting into a vial, customers of these companies will become early adopters of personalized medicine. We will not live according to what has happened to us (that knee injury from high school or that 20 pounds we've gained since college) nor according to what happens to most Americans (the one-in-three chance men have of getting cancer, or women have of dying from heart disease, or anyone has for obesity). We will live according to what our own specific genetic risks predispose us toward.
Precis som (en annan) Thomas kan man ju inte tycka att detta är något annat än fascinerande, på grund av alla frågor om personlig integritet det reser, och om hur man ska lyckas förklara den rätt svåra vetenskapen bakom genetisk screening.

BBC skriver om det konkurrerande isländska företaget deCODE Genetics, som precis lanserat en liknande tjänst:

Customers will be able to see if they are at risk from illnesses such as heart disease and certain cancers, a spokesman for the Icelandic firm said.

Critics condemned the service, saying people could misinterpret the data and become unnecessarily concerned.

"People who buy the service will have the opportunity to look at their genome and compare it to the genomes of those who in the past have been shown to be at particular risk of certain diseases," said Kari Stefansson, chief executive of DeCode Genetics.
Navigenics är ett tredje företag som gör ungefär samma sak.

Relaterat:

» "Pimp my Genome! The Mainstreaming of Digital Genetic Engineering" - ett föredrag av Andrew Hessel hos Google av från maj i år.
» New York Times om 23andMe och DeCODE Genetics: "My Genome, Myself: Seeking Clues in DNA".

Uppdatering: ScienceRoll recenserar 23andMe: "I understand that they had to launch the service, but we'll need years of research to make it really useful."

Ett par andra inlägg från ScienceRoll om personaliserad medicin:

"Personalized Genetics: Still Rising"
"Navigenics, 23andMe and Helix Health: The Review"

TechCrunch: "I'm not suggesting that Google is about to commence an index of the planet's DNA, but well...no one really knows why Google invested in the company aside from Brin's marital relationship."

Gene Sherpas skriver: "Genomic Voyeurism is on. Without the standard interpretation and guidance....people are soon to be hopping on the genome train. What is not explained is the fact that most of these tests are mere party tricks. Data to support their use in healthcare and prevention is fishy at best."

Kategorier

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates