Liket lever
Amerikanska biblioteksorganisationen OCLC har satt samman en smått fantastisk rapport - "Sharing, Privacy and Trust in Our Networked World" - där man enkäterat människor från sex länder (Kanada, Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien USA) och dessutom frågat bibliotekschefer vid amerikanska bibliotek, om biblioteksanvändares syn och användning av sociala nätverkstjänster.
Alltså massor av data insamlat om hur man ser på sociala nätverkstjänster, om att dela med sig av information (i första hand om sig själv), om personlig integritet och förtroende på nätet.
Om den allmänna Internetanvändaren utfrågad in undersökningen skriver man i sammanfattningen (rapporten är 280 sidor):
On the social Web, the library brand must go from institutional to personal.
Alltså massor av data insamlat om hur man ser på sociala nätverkstjänster, om att dela med sig av information (i första hand om sig själv), om personlig integritet och förtroende på nätet.
Om den allmänna Internetanvändaren utfrågad in undersökningen skriver man i sammanfattningen (rapporten är 280 sidor):
They want services to provide options that limit who can access their personal information, even if they usually choose not to use these options. And users want to know how their data will be used. They are often trusting of the people they communicate with online, and, they believe these social sites help build and maintain relationships.Bibliotekschefen däremot är betydligt mer försiktig och orolig över den personliga integriteten, även om han/hon i många fall använder den sociala webben mer än den allmänna användaren.
They don't typically stop and read privacy policies, but they do look for symbols - identifiable marks that convey that the essentials of security and privacy are in place. Users want the freedom to safely share.
We see a social Web developing in an environment where users and librarians have dissimilar, perhaps conflicting, views on sharing and privacy. There is an imbalance. Librarians view their role as protectors of privacy; it is their professional obligation. They believe their users expect this of them. Users want privacy protection, but not for all services. They want the ability to control the protection, but not at the expense of participation.I varumärket bibliotek innefattas i princip bara böcker, och få nätanvändare och bibliotekschefer ser möjlighet för något annat än bokklubbar på nätet för biblioteken. Att bibliotek skulle kunna återskapa den sociala miljö som fysiska bibliotek är i en nätverkad värld är otänkbart:
Less than 15% of the users, or library directors, think libraries should construct or sponsor social networking sites. An equally small percentage of users say they would be very likely to contribute content, view others' collections or become involved in a social site if one was provided by a library.Men det är nog resultatet av bristande fantasi hos alla parter. Man kommer med lite förslag för hur bibliotek ska tänka:
On the social Web, the library brand must go from institutional to personal.
For example, many libraries have initiated broadcast services on their Web sites; RSS feeds and blogs are among the most common. No doubt, these are useful services. But if our goal is to create a social library, focusing on these broadcast services is likely leading us in the wrong direction--perpetuating the traditional concept (brand) of the library as a supplier of information, an institution, not a place for idea generation and exchange.Mer sen!
kommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.