Den sociala grafen ska inte ägas av någon

| Kommentarer ()
Brad Fitzpatrick (skapare av LiveJournal och OpenID) har skrivit ett dokument - "Thoughts on the Social Graph" - som är början på att försöka lösa följande problem:

  • Folk blir allt mer trötta på att behöva registrera sig och bjuda in alla sina vänner till alla dessa sociala nätverkstjänster.
  • Det är alldeles för svårt för utvecklare att göra sociala nätverkstjänster.
Jag hade inte hört begreppet "social graf" förut, men förstår väl ungefär vad som menas: en total beskrivning av de sociala relationerna hos en grupp användare, dvs. profiler och kontakter. Problemet är väl kanske inte så mycket att det finns så många olika tjänster, som att en tjänst (läs Facebook) just nu håller på att få monopol på den sociala grafen. Det går naturligtvis inte för sig, även om det är frivilligt.

Tanken är att man istället ska se till att den sociala grafen blir något gemensamt, alltså inte ägd av något särskilt företag eller särskild organisation. Ett förslag är att skapa en icke-vinstdrivande organisation som samlar in och  synkar social information från sociala nätverkstjänster och skapar en global social graf, som innehavare av sociala tjänster sedan kan anropa via öppna API:er för att hämta information.

För en vanlig dödlig användare skulle det här kunna innebära att du när du registrerar dig hos en ny tjänst får frågan "Hej, vi ser att du har följande kontakter som redan använder den här tjänsten, vill du lägga till dem som kontakter?", ungefär. Och för utvecklare skulle det innebära att man själv skulle slippa hålla reda på de sociala relationerna mellan användare och allt vad det innebär med registrering och verifiering av kontakter.

Fast som vanligt reagerar man ryggradsmässigt när man hör talas om den här typen av centralisering av information. Men vad finns det för alternativ?

Bra idéer hur som helst, men allt ligger i utförandet.

Kategorier

kommentar(er)

Senaste kommentaren

www.flickr.com


Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkupTwitter och Delicious.


Twitter Updates