Om kommentariatet
När Boing Boing
lanserar en ny form är det så klart en händelse. Extra intressant nu är
att man valt att ta tillbaka kommentarsfunktionen. Tidigare hade man en
forumlösning för att kunna kommentera inlägg, men det gick överstyr i
denna världens mest populära blogg. Nu har man engagerat en "community
manager" som ska hålla koll på konversationerna, i form av Teresa Nielsen Hayden. Det behövs nog, och det låter som en riktigt bra idé att ha nån som drar i trådarna.
En annan lösning på problemet med kommentariatet är att göra som The Huffington Post nu har gjort, och anlita de mest frekventa kommentatorerna att skapa egna bloggar under HuffPo-baneret. Vem som helst kan alltså inte starta en egen, och ingå bland alla andra kända skribenter, och inte bara de som skriver flest kommentarer, utan en algoritm väljer ut kandidater beroende på ett röstnings- och fan-system i kommentarerna. "Groupsourcing" bland HuffPos kommentariat ska välja ut de personer som har intressantast synpunkter och uttrycker sig bäst.
Publishing 2.0 beskriver det som en väg mellan att tillåta endimensionell kommentering rakt av (med pre- eller post-moderering), vilket de allra flesta svenska mediawebbplatser som gett sig på läsarmedverkan har gjort, och kvaliteten blir därefter; eller tillåta att vem som helst starta en blogg under ett välkänt varumärke, men mer eller mindre helt frigjort från resten av innehållet på webbplatsen.
Jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att få kvalitativ läsarmedverkan att inrätta hierarkier av det här slaget. Om ett lokalt kommentariat dessutom blir delaktiga i utnämnandet av sina "egna" så kan det öka kvaliteten i stort.
Tom Coates funderar över hur det kommer sig att möjligheten att kommentera anonymt och utan att behöva registrera sig överhuvud taget finns på bloggar. Ett arv som bloggverktygen bär med sig från tiden då det inte fanns någon chans för en blogg att få några större läsekretsar, och då man kommenterade genom att skriva ett inlägg i sin egen blogg och sedan länka till det man kommenterade (remember TrackBacks?), och framför allt innan spam-kommentarerna förstörde allt. Coates hoppas på bättre kvalitet, och återvinna lite av community-känslan från bloggandets barndom, genom att kräva att folk loggar in för att få kommentera.
En annan lösning på problemet med kommentariatet är att göra som The Huffington Post nu har gjort, och anlita de mest frekventa kommentatorerna att skapa egna bloggar under HuffPo-baneret. Vem som helst kan alltså inte starta en egen, och ingå bland alla andra kända skribenter, och inte bara de som skriver flest kommentarer, utan en algoritm väljer ut kandidater beroende på ett röstnings- och fan-system i kommentarerna. "Groupsourcing" bland HuffPos kommentariat ska välja ut de personer som har intressantast synpunkter och uttrycker sig bäst.
Publishing 2.0 beskriver det som en väg mellan att tillåta endimensionell kommentering rakt av (med pre- eller post-moderering), vilket de allra flesta svenska mediawebbplatser som gett sig på läsarmedverkan har gjort, och kvaliteten blir därefter; eller tillåta att vem som helst starta en blogg under ett välkänt varumärke, men mer eller mindre helt frigjort från resten av innehållet på webbplatsen.
Jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att få kvalitativ läsarmedverkan att inrätta hierarkier av det här slaget. Om ett lokalt kommentariat dessutom blir delaktiga i utnämnandet av sina "egna" så kan det öka kvaliteten i stort.
Tom Coates funderar över hur det kommer sig att möjligheten att kommentera anonymt och utan att behöva registrera sig överhuvud taget finns på bloggar. Ett arv som bloggverktygen bär med sig från tiden då det inte fanns någon chans för en blogg att få några större läsekretsar, och då man kommenterade genom att skriva ett inlägg i sin egen blogg och sedan länka till det man kommenterade (remember TrackBacks?), och framför allt innan spam-kommentarerna förstörde allt. Coates hoppas på bättre kvalitet, och återvinna lite av community-känslan från bloggandets barndom, genom att kräva att folk loggar in för att få kommentera.
Kategorier
Sociala medierkommentar(er)
www.flickr.com |
Jag heter Erik Stattin och det här är min blogg. Jag skriver om digital kultur, ungefär. Du får gärna tipsa mig om saker. Kontakta mig på erik.stattin@gmail.com. Jag är mymarkup på Twitter och Delicious.