Från Suzanne Brøggers En författares dagbok: 2010-2020:
Träffat Else Marie Pade och Karl Ove Knausgård. Den ljusa och den mörka polen. Else Marie, detta kära väsen, vilket lycka det är att träffa henne, en deja vu som hon sa och höll Sølve mot sitt bröst. Else Marie Pade är en ledtstjärna, en antenn. I hennes ljus är brotten bara en ny fas, en ny konstellation, ett nytt kapitel. Smärtsamt?
Suzanne Brøgger, “En författares dagbok: 2010-2020“, 1 maj 2010
Jag var tvungen att kolla upp vem Pade var. Dansk kompositör och pionjär inom elektronisk musik. “Symphonie magnétophonique” skulle jag vilja leta upp och lyssna på. Pade beskriver den så här i en essä:
The sounds were recorded individually, treated electroacoustically and then put together as parts in a score, with their durations edited corresponding to the classic note values. The score, which one can follow like an orchestral score, has the following sections. Morning: alarm clock, polyphonic yawning, tooth brushing (in semiquavers), shower, etc. The sections are separated by the signals of the City Hall clock. Forenoon: traffic sounds, work sounds, a barrel organ and other street music (that was then!). Noon with the changing of the guard and the radio news. Afternoon with shopping, ladies drinking tea, children playing, rush hour and closing time. Evening, with dining and entertainments. Night: sleepers breathing, heartbeats, a light breeze, the natural tone row merging into lark song. Everything has come full circle: a new day begins.
Else Marie Pade, “The Compositional Possibilities Are Endless“, Wire, juni 2017